woensdag 23 september 2015

Mijn millefiori omslagdoek

Het begon allemaal met een crush op een klein bolletje katoen in de wolwinkel. Doordat ik ook graag scrap en val voor het gekleurde twine wat daar nu volop gebruikt wordt, was dit garen met stukjes gedraaid rood en wit garen net een overstapje van de ene naar de andere hobby!


Het kleurverloop kwam het mooiste uit in de combinatie zwart-wit-rood-grijs, en alhoewel dat mij even wat streng toespreken kostte (nee, niet weer een roze omslagdoek, nu eens even uit die comfortzone!), heb ik toen dapper de winkel verlaten met een paar bolletjes in een heel ongewone kleur voor mij.

Thuis had ik niet meteen een goed patroon voor een doek, doordat het gemeleerde garen (Kimera van Adriafil te koop bij Pera en Pasha) zo druk werd met stokjes haken heb ik zelf een steek bedacht waarbij het garen en het verloop van de kleuren wat afstand van elkaar kregen. Maar nog bleef het te druk in mijn ogen, en ik kocht nog twee bolletjes zwart en grijs erbij om steeds tussentijds de toeren in een effen kleur te haken. Dit liet het mooie kleurverloop opeens prachtig uitkomen!


Het haakte snel door met naald vijf en al die gaten in de tussentoeren, maar eindelijk helemaal op maat kwam eigenlijk nog het meeste werk. Ik had uit het boekje '75 sierranden om te haken'van Caitlin Sainio een leuk bloemenslingertje gevonden om langs de twee lange zijden te haken. Maar dat bleek nog een behoorlijke klus, elk bloemetje bestaat uit 8 blaadjes!


En toen ik met een zucht de laatste afhechtte en de sjaal omsloeg bleken alle bloemetjes hun koppie te laten hangen en als frommeltjes naast elkaar op de rand te bungelen. Volgende probleem om te tackelen! Met een grote borduurnaald en zwart garen heb ik de bovenste vier bloemblaadjes van elk bloemetje onzichtbaar vastgenaaid aan de bovenliggende toer van stokjes en daarna met een licht vochtige doek en de strijkbout voorzichtig de bloemetjes geperst zodat de hartjes mooi te zien zijn, niet alleen als de sjaal plat ligt maar ook als ik hem draag. Wauw, ik ben er trots op, soms pakt het goed uit  om uit je comfortzone te stappen!


4 opmerkingen:

  1. Mooi, hoor! Ja, heel goed, die extra toeren grijs en zwart erbij, vind ik ook heel mooi. En wat een werk heb je nu nog gehad van de rand... maar.... dan heb je ook wat! Veel plezier ervan!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel aparte omslagdoek, en wat een prachtig garen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij is schitterend geworden! Veel plezier er mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij is schitterend geworden! Veel plezier er mee!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...