woensdag 6 mei 2015

heerlijke rode smoothie

Het maken van een smoothie is elke dag weer een feestje. Iedere ochtend maakt degene die het vroegste op is een groene smoothie van de aanwezige groente in de koelkast, met meestal spinazie, veldsla of snijbiet, andijvie als basis. Daarbij een halve avocado voor de benodigde goede vetten, een banaan voor de lekkere zoete smaak want hé, al dat groen smaakt best groen! Een klein beetje kruidig groen voor een beetje pit zoals een paar kleine blaadjes basilicum, brandnetel of rucola, niet te veel want dit maakt je drank snel bitter.
Verder gaat er in wat er nog aan restjes is, dus bijvoorbeeld wat broccoli of een restje salade van de vorige dag. Soms een appel of een ander stuk fruit, een kiwi of limoen. Om het helemaal gezond te maken gooi ik er een theelepeltje superfoods bij. Spirulina, tarwegras, maca of ashwaganda. Dat wissel ik per dag, want het is duur spul en zo krijg je het beste van het beste binnen.

Deze smoothies worden echter altijd GROEN, ook al doe je er rode kool door of witte venkel, het eindresultaat is altijd hetzelfde. Een echte sport maak ik er dan ook van om zo af en toe in de middag een rode smoothie te maken! Dan zoek ik mijn fruitschaal, diepvries en koelkast af naar rode en oranje etenswaar dat ook maar enigszins te persen of blenden is. En dat lukte deze keer weer heel goed, hij was ook zo lekker dat ik hem ga delen:

Een half pakje diepvrieskersen
vers uitgeperste sinaasappel
scheutje biologisch appel/kersensap van de landgoedwinkel
paar stukjes aloe vera met ananas gezoet (gesorteerde groentenwinkel) (bij gebrek hieraan een halve banaan toevoegen)
100 gram aardbeien
sap van halve limoen
1  el hennepzaad
handvol rode of witte kool
snufje vanillepoeder (geen suiker)



Het zijn misschien ingrediënten die je niet zomaar in huis hebt, maar een gewone aardbei/banaan smoothie kan je zelf wel bedenken. Waarom de kool erdoor zit? Zo krijg je ongemerkt hele waardevolle voedingsstoffen binnen en de smaak ervan komt niet boven het zoete fruit uit.  Kool heeft belangrijke stoffen tegen ziektes, als je daar meer over wilt weten zou je dit artikel kunnen lezen.  Ik had gewoon even zin om eens iets anders dan anders uit te proberen....Heerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...