zondag 5 oktober 2014

citroenkoekjes met quinoa bij de thee

Afgelopen weken ben ik veel in de keuken te vinden...om lekkere dingen te bakken! Koekjes, cakes en muffins maar dan zonder suiker, het liefst zonder gluten maar zo hier en daar wat spelt of roggemeel daar doe ik niet moeilijk over als dochterlief niet thuis is. Die verdraagt echt geen korreltje tarwe, spelt, gerst of rogge. Maar gelukkig is het ook heerlijk bakken met boekweit, glutenvrije haver of zelfs met amandel- en kokosmeel. Ik zou zeggen, neem alvast een kopje thee want dit wordt een lange, hele lange post vol ideeën voor lekkers, je zou er zomaar trek van kunnen krijgen....

Ik haal heel veel inspiratie uit het bakboek van Amber Albarda, maar eigenwijs en chaotisch als ik ben tijdens het koken, verwissel ik de ingrediënten vaak naar hartenlust of noodzaak. 'T is maar net wat ik in huis heb of wat ik lekkerder vind, en zo kom ik soms voor teleurstellingen te staan maar vaak ook met verrassende zelfbedachte lekkernijen.

Het laatste baksel was oorspronkelijk een recept voor appel-rozijnencake met kaneel, maar doordat ik rijpe peren op de fruitschaal had liggen en net bij de AH van die leuke kruidenmolentjes had gekocht van Heel Holland Bakt (he opeens weet ik waar die bakkriebels vandaan komen, onbewust geinspireerd!) met speculaaskruiden, maakte ik een perencake met speculaaskruiden. Een goede combinatie! De tomaten liggen alleen voor de kleur op de foto hoor, daar heb ik een heerlijke tomatenpaprikasoep mee gemaakt. Maar ik ben wel gek op recepten waar de helft van het deeg opgevuld wordt met wortels, pompoen, courgette, bietjes of zelfs zwarte bonen  (zie mijn  choco-bonen muffin ). Dat scheelt veel caloriën en maakt je tussendoortje nog gezond ook.


Ook een succes waren de citroenkoekjes uit datzelfde boek, voor de verandering eens helemaal volgens recept. Bij koekjes zonder tarwemeel en gist is het altijd lastig dat ze snel uit elkaar vallen (vandaar die gluten, echt een lijm voor het baksel), en alleen met een ei wil het wel eens beter lukken. In dit recept is quinoa gebruikt, als supergezonde vervanger van de tarwe. Zelf zou ik volgende keer niet zoveel kokosbloesemsuiker toevoegen, ik merk dat mijn suikerbehoefte een stuk minder is en ook ahornsiroop of een aantal dadels zou voldoende kunnen zijn.


De koekjes zijn opgepeuzeld met eeen heerlijk kopje thee van Natural Temptations, we konden kiezen uit superveel heerlijke smaken zoals je ziet. Dit geweldige theepakket heeft mijn dochter gewonnen tijdens ons bezoek aan Ekotown. We waren al helemaal vergeten dat we meegedaan hadden aan deze actie dus het was echt een verrassing toen het pakket binnenkwam. Op die dag hebben we in de stand van Natural Temptations ook meegedaan aan een andere leuke actie, namelijk een postkaartje sturen naar een vriendin waar je een lieve boodschap in kon schrijven. Ook zat er een mooi zakje thee in, de verpakkingen van deze thee zijn zo mooi dat ik ze ook gebruik voor verjaardagskaarten.


Hier zie je mijn dochter het kaartje schrijven en ik doe de kaarten in de brievenbus, waarna de medewerkers ze aan het einde van de dag natuurlijk echt verstuurd hebben. Ook de theeworkshop, gegeven door een echte theesommelier, was een hele leuke ervaring. Wist je dat thee gemaakt wordt van blaadjes van de theestruik Camelia Sinensus? Ik wist dat (!), ook weer onbewust, want ik gooide dat antwoord er zomaar uit op zijn vraag. Waarna iedereen in verbazing omkeek, ikzelf incluis, welke gek dat soort nutteloze informatie opslaat in die met allerlei informatie overbelaste hersens.... Helaas won ik er geen prijs mee, maar wie weet was dit pakket dan toch een soort indirecte beloning?
Genoeg gebabbeld, tijd voor serieus werk in de keuken. Schoonmaken na alle bakperikelen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...