maandag 22 september 2014

Een frisse start....

Nu de zomer met uitstapjes, vakanties en laat-maar-waaien toestanden weer ingeruild is voor een straf regiem van vroeg op en naar het werk, school of college, is het weer tijd voor regelmaat en en goede voornemens.

Een van die goede gebruiken die lastig was om vol te houden deze zomer, is het maken en elke ochtend drinken van een glas (water) kefir.

Misschien ken je dat? Het is een heel bijzonder, tja, hoe moet ik het noemen, plantje? Het zijn doorzichtige korrels die bestaan uit goede bacteriën en gisten, en als je het in een glazen pot met suiker (daar gaan de gisten mee aan de slag), wat citroen en gedroogd fruit wegzet, heb je na enkele dagen een friszure, heel gezonde drank vol vitamines zoals B1, B2, B6, B12, C en D en H (biotine, supergoed voor zwakke en brekende nagels) en heel veel goede bacteriën.

Ja, hoor ik je denken, dan haal ik wel een potje probiotica yoghurt in de supermarkt, veel makkelijker! Maar omdat die drankjes gepasteuriseerd moeten worden voor de houdbaarheid zijn ze niet van dezelfde goede stoffen voorzien, sterker nog, het lijkt erop dat die bacteriën niet eens je zure maag kunnen passeren en nooit de darmen bereiken.

Want daar wil je ze hebben, die goede stoffen. Wij zijn ermee gestart omdat mijn dochter jarenlang buik- en darmproblemen had, pas vorig jaar ontdekten we dat ze gluten- en lactose-intolerant is. En door jarenlang wel brood, pasta, tarwe en melk (vooral ijs was altijd een boosdoener, na een ijsje had ze altijd buikpijn en stopte op een gegeven moment vanzelf al met ijs-eten), waren haar darmen flink beschadigd. Een zakje probiotica kon ze niet verdragen, raw food ook niet, en via-via kwam ze op de tip om kefir te maken en zo de darmflora langzaam te herstellen.

Nu heb ik zelf geen problemen met gluten, alhoewel heel nederland veel te veel gluten binnenkrijgt door zoveel brood, pasta, muesli, koek en andere tarweproducten te eten, maar als we nu toch eindelijk die stap zetten tot gezonde voeding zoals ik hier en hier heb voorgesteld, dan zou het heel nuttig zijn als al die vitamientjes en fyto-nutriënten ook echt opgenomen worden in onze darmen. Vervuilde darmen door verkeerde verhoudingen bacteriën en die met een dikke laag slijm bedekt zijn door teveel zuivel kunnen niet al het goede opnemen, en veroorzaken zo tekorten en ziektes in het lichaam. Een goede gezondheid begint in je darmen!



Ok, maar hoe maak je die kefir? Dat is eigenlijk een makkie...en best leuk om te volgen, hoe zo'n mengsel opeens begint te borrelen en alles op en neer zweeft in de pot, net als vroeger zo'n lavalamp!

Zoek het recept nog even na voor de juiste verhoudingen bij de kefirshop, daar heb ik mijn kefirkorrels gekocht, en ook het boekje Melkkefir-Waterkefir van Peter Bauwens, die hele leuke recepten en veel wetenwaardigheden verteld over hoe de mensen in de Kaukasus vroeger dit al ontdekt hadden en er erg gezond oud mee werden.

Ik neem elke ochtend een glas voor mijn eerste groentesmoothie, en maak om de dag een nieuwe pot. Ik schenk de kefir die klaar is in een leuke waterfles met een beugeldop in de koelkast voor iedereen die er van wil drinken. Proost!

1 opmerking:

  1. Leuk he zo je eigen kefir maken. 20 jaar geleden heb ik voor het eerst gebruikt en sinds een paar maanden ben ik het weer gaan gebruiken. Elke morgen doe ik eigen gemaakte granola in de melkkefir en wat honing of agave siroop om het een beetje te zoeten en dan niet te vergeten mijn groente/fruit smoothie.
    Met waterkefir heb ik geen ervaring. Ik heb het boekje Melkkefir/waterkefir ook maar heb er nog niks uit gemaakt.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...