zaterdag 9 november 2013

XXL

Vlakbij mijn werk zit een Action waar ik in de pauze wel eens rondstruin, vooral omdat ze er steeds meer hobbymaterialen verkopen. Zo zag ik er dit XXL-garen, en dan ook nog eens in een fel fluo-rose! Superleuk voor een sjaal, en gehaakt met haaknaald 10 was het eigenlijk nog te snel klaar naar mijn zin ook! 



Omdat het natuurlijk een dikke en vrij stugge lap wordt moest de steek niet te dicht zijn, ik heb gekozen voor afwisselend vier stokjes en twee  lossen. Het begin aan de punt van de sjaal is misschien handig om even uit te leggen:

Maak een ketting van 12 lossen, haak een stokje in de eerste 4 steken vanaf de beginlosse (het werk nu niet keren maar doorgaan aan dezelfde zijde)
Dan 2 losse haken vervolgens een dubbel stokje in de eerste beginlosse van de ketting van 12 losse...
Nu wel het werk draaien, en na elke volgende toer ook.
Volgende toeren haak je zo:

Ketting van 8 losse, 4 stokjes in de eerste ruimte, 2 losse, 4 stokjes in de volgende ruimte, 2 losse(herhalen tot het einde van je toer)  en eindigen met een  1 dubbel stokje.

Dit blijf je herhalen tot de gewenste grootte, voor mij was dat toen de bol grijs op was. Daarna een randje om de gehele sjaal haken met vasten in een afstekende kleur. Doordat de gaten flink groot zijn kun je een punt door een gat halen van de andere punt als sluiting. Wil je meer vastigheid dan kan je ook een knoop bevestigen, of een pompoen.

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...