zondag 13 oktober 2013

perenmuffin en appeltaartje

Zoals ik beloofd heb in mijn post van gisteren ga ik de recepten van de suikervrije baksels voor jullie hier op mijn blog zetten.
Het zijn geen recepten met heel weinig caloriƫn, maar waarvan de ingrediƫnten vervangen zijn door meer natuurlijke producten en natuurlijke suikervervangers. Wij eten veel te veel tarweproducten en suiker in ons westers voedingspatroon, maar om nu helemaal niet meer te genieten van iets lekkers bij de koffie dat hoeft nu ook weer niet.
De recepten vind ik op internet zoals bij Voedzo, gezondlevenvanjacoline, de sugarchallenge van Carola van Bemmelen en via een vriendin die ook goed bezig is.... Wel pas ik ze altijd aan naar mijn eigen smaak, zo heb ik van het bosbessenmuffin recept hieronder een perenmuffin gemaakt. Ik geef je het originele recept en zet tussen haakjes waar ik een aanpassing heb gedaan.

Muffins

2 eieren
50 g kokosolie (roomboter)
150 ml karnemelk
125 ml honing (agavesiroop, honing vind ik nog te hoog in GI)
175 gr speltmeel
halve theelepel bakpoeder
100 g geraspte kokos
50 gr havermout
wat gemengde ongebrande en gehakte noten
150 g bosbessen (peren)
kaneel en snufje zout

Klop de eieren los samen met de boter, karnemelk en honing. In een andere kom het speltmeel, bakpoeder, havermout, kokos, zout, kaneel en nootjes mengen. Voeg dit bij het eiermengsel en spatel het kort door elkaar. Het fruit toevoegen en verdeel het beslag over muffinvormpjes. Verwarm de oven op 180 graden en zet de muffins ongeveer 25 minuten in de oven.

Wil je een heerlijke appelkruimeltaart probeer dan eens dit heerlijke recept van Jacoline, ik vond het een superlekkere appeltaart. Wel heb ik hem in kleine vormpjes gedaan om zo de taart in porties in te vriezen, die kan ik ontdooien wanneer ik trek heb in een stukje. Je ziet wat een traktatie dat is! (okee, betrapt, hier heb ik een toefje slagroom in de koffie gedaan, maar zonder suiker hoor.....soms klop ik een bakje verse slagroom op met tagatesse of agavesiroop, net zo lekker en een stuk gezonder dan een spuitbus slagroom uit de supermarkt!)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...