maandag 7 mei 2012

granny kussenhoesje

Voor mijn dochters nieuwe studentenkamer ben ik aan de haak geslagen. Ze heeft als basis beige en donkerbruin voor de muren en als accent lichtblauw, de meubels zijn van donkerbruin hout en ook een donkerbruine loveseat. Het klinkt voor mij, kleurenliefhebber, een beetje saai, maar ik kan je vertellen dat het een hele mooie en stijlvolle combinatie is!


Het kussenhoesje dat ik gehaakt heb is dan ook van die kleuren gemaakt, en opgebouwd uit traditionele grannys. Negen stuks, die ik aanelkaar gehaakt heb tijdens het maken, want ik hou echt niet van draadjes wegwerken en alles in elkaar naaien, daar ben ik te ongeduldig voor!

Ik zal het patroon van de grannys geven en vertellen hoe ik ze aan elkaar haak.

Toer 1 : kleur 1 , 6 lossen haken en toer sluiten met hv
Toer 2 : 3 lossen (= je eerste stokje), 2 stokjes in de cirkel, 3 lossen, * 3 stokjes, 3 lossen,  2x herhalen vanaf *
Toer 3: kleur 2 , aanhechten in lossenboog, 3 lossen (= je eerste stokje) 2 stokjes, 3 lossen , 3 stokjes, 1 losse 3 stokjes in volgende boog, *1 lossen 3 stokjes 3 losse 3 stokjes in volgende boog, l losse 3 stokjes in volgende boog, herhalen vanaf * sluiten bij 3e losse van eerste stokje.
Toer 4: kleur 3, aanhechten in lossenboog, 3 lossen (= je eerste stokje) 2 stokjes, 3 lossen , 3 stokjes,* 1 losse 3 stokjes in volgende boog, 1 losse 3 stokjes in volgende boog, 1 lossen 3 stokjes 3 losse 3 stokjes in volgende boog, l losse 3 stokjes in volgende boog, herhalen vanaf * sluiten bij 3e losse van eerste stokje.
 Toer 5 kleur 4 aanhechten,  3 lossen (= je eerste stokje) 2 stokjes, 3 lossen , 3 stokjes,* 1 losse 3 stokjes in volgende boog, 1 lossen 3 stokjes in volgende boog, 1 losse 3 stokjes in volgende boog, 1 lossen 3 stokjes 3 losse 3 stokjes in volgende boog, l losse 3 stokjes in volgende boog, herhalen vanaf * sluiten bij 3e losse van eerste stokje.
Verdere toeren bouw je steeds zo op door een extra blokje van 3 stokjes te maken, tot de gewenste grootte. Ik heb 5 toeren gemaakt. Bij de achterkant van het kussen ben ik steeds verder gegaan met dit patroon tot het vierkant net zo groot was als het kussentje zelf.


Voor het aanelkaar haken van de grannys doe ik tijdens de laatste toer van het aan te haken blokje de draad die ik moet overhalen door de booglus van het andere lapje, op de foto is dat goed te zien. Probeer je draad aan de goede kant van je naald te houden, en trek hem door de booglus van de laatste toer van het andere lapje. Zo haak je voorzichtig naar de laatste steek van die zijde en kunt als je wilt ook een derde lapje meehaken door de drie hoeklossen te gebruiken. Doe de eerste losse door je tegenoverliggend lapje, de tweede losse gewoon normaal haken en de derde losse in de hoekbooglus van het derde lapje. Nu weer verder met de laatste toer van je eerste lapje, en de draad doorsteken in je derde granny die erbij komt.


De voor en achterkant heb ik vast gehaakt door de naald door de twee delen te steken en ze met vasten aan elkaar te haken. Dit geeft een dikke rand, maar dat vond ik juist wel leuk in dit geval. Het kussentje was twee dagen te laat klaar, dus het staat nog hier en gaat pas volgende week verhuizen, mwah...kan ik er zelf nog even van genieten!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...